متدMath.random( )عدد تصادفي توليد وبرگشت ميدهد .عدد برگشتي در انتروال[0 ,1) مي باشد.
مثال ـ اعداد تصادفي
// Returns a random number: Math.random();
متدهميشه عددي كوچكتراز 1 برگشت ميدهد .
متدMath.random( ) را با Math.floor( ) ميتوان براي توليد اعداد تصادفي صحيح استفاده كرد .
در جاوااسكريپت اصطلاح اعداد صحيح(Integer Number) وجود ندارد، آنها اعداد بدون نقطه اعشاري هستند .اگر هم ذكراعداد صحيح ميشود، منظور همين اصطلاح است.
مثال ـ توليد عدد تصادفي صحيح بين0-9
// Returns a random integer from 0 to 9: Math.floor(Math.random() * 10);
مثال ـ توليد اعداد تصادفي صحيح بين0-10
// Returns a random integer from 0 to 10: Math.floor(Math.random() * 11);
مثال ـ اعداد تصادفي صحيح بين0-99
// Returns a random integer from 0 to 99: Math.floor(Math.random() * 100);
مثال ـ اعداد تصادفي بين0-100
// Returns a random integer from 0 to 100: Math.floor(Math.random() * 101);
مثال ـ اعداد تصادفي بين1-10
// Returns a random integer from 1 to 10: Math.floor(Math.random() * 10) + 1;
مثال ـ اعداد تصادفي بين1-100
// Returns a random integer from 1 to 100: Math.floor(Math.random() * 100) + 1;
آنچه در مثال هاي بالا مشاهده نموديد، ايده مناسبي است كه يك تابع جامع براي موارد مختلف اعداد تصادفي ايجاد كنيم.
اين تابع هميشه يك عدد تصادفي در اينتروال[min , max) رابرگشت ميدهد .توجه كنيد كهmin مشمول فاصله بوده و maxدر فاصله نيست .
مثال ـ تابع توليد اعداد تصادفي
function getRndInteger(min, max) { return Math.floor(Math.random() * (max - min) ) + min; }
در تابع جاوااسكريپت زير اعداد تصادفي در اينتروال[min , max] توليد ميشوند كهmin وmax را هم شامل ميشود .
مثال ـ تابع توليد اعداد تصادفي در اينتروال[min , max]
function getRndInteger(min, max) { return Math.floor(Math.random() * (max - min + 1) ) + min; }